When I was a university student, I had an opportunity to go to a country in Europe for a summer research trip. I stayed in a small town that is not even known to many people in that country. Unable to discern what was charming about the place, I felt really bored every day.

Looking at the unchanging landscape, meeting the same people, eating the same food, and repeating the same routines day after day, I was so bored with myself that I wanted to go back home immediately.

 

One day, a boy from the neighborhood visited the small courtyard of the hotel where I was staying. I was selfishly depressed about his future, thinking how he might end up living his entire life in this rural town in an era where one can go anywhere. Nonetheless, he seemed to have a lot of fun and knew the names of all the flowers and trees (even the weeds) in the courtyard, about which he politely taught the completely ignorant me. He also told me about his dog and secret paths that adults cannot use. From that point on, it seemed as if I suddenly became able to see many things. This boy, who knew this town very well, or me, who knew the world beyond this town—which can we say truly “knows” things better?

 

When I make art, I often think about this incident. And each time, I wonder how much I overlook or discard because of my unconscious judgment or my assumption that I can see and know already. I think I continue to make art in order to touch different times that I cannot possess by myself. Through creating my work, I want to know and extract the rich and complex forms that exist beneath homogeneous surfaces, which appear due to our unconscious simplification of things.

                                                   Mayo Koide

 

 

 

大学生の時、夏の研修旅行でヨーロッパのある国に行く機会があった。滞在していた場所は、その国の人もあまり知らないような小さな町で、

当時の私には、その町の魅力を見つけ出すことができず、毎日がひどく退屈で仕方なかった。

変わり映えしない風景、人、同じようなものを食べて、同じことを繰り返す毎日。自分にも退屈していた私は、一刻も早く帰りたいとばかり思っていた。

そんなある日、滞在先の宿の小さな中庭に、近所に住んでいるという少年が遊びに来たことがあった。私は、どこへでも行けるこの時代にこんな田舎町で一生を終えるかもしれない彼の未来を勝手に憂いた。ところが彼はとても楽しそうで、中庭に咲いている花や木の名前を(雑草さえも)ほとんど全部知っていて、何も知らない私に丁寧に教えてくれた。飼っている犬のこと、大人には通ることのできない秘密の道のことも。

その時から急に、いろいろなものが見えるようになった気がした。この町についてよく知る彼とこの町の続きを知る私とでは、どちらが「知っている」と言えるのだろう。

 

制作をしていると、その出来事をたまに思い出す。そしてその度に、無自覚な判断や、見えている・知っているという思い込みだけで取りこぼしているものや切り捨てていることがどのくらいあるのだろうかと考える。私は、自分だけでは持ち得ない他の時間に触れるために制作を続けているのだと思う。作品制作を通して、無意識に単純化していくことでできた均質的な表面の下にある豊かで複雑な形について知り、それらを取り出してみたい。

                                                                                                                                                                                                小出 麻代

  

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